March 2024

Pemeriksaan Umrah Haji : Wajarkah melakukan pemeriksaan umrah haji ini awal?

Wajarkah sekiranya jemaah umrah haji melakukan pemeriksaan haji awal?   Dari sudut saringan kesihatan kepada bakal jemaah yang pergi haji.   Ia merupakan satu keperluan yang penting. Terang Ustaz Dr Ahmad Faidhi, “Hanya mereka yang sihat tubuh badan, mental, fizikal dan  emosi yang layak melakukan haji atau umrah”.  Dari sudut statitik : 1-3% yang selepas dapat tawaran […]

Pemeriksaan Umrah Haji : Wajarkah melakukan pemeriksaan umrah haji ini awal? Read More »

Kematian membabitkan seorang bayi lelaki Terkini , satu kematian membabitkan seorang bayi lelaki berusia dua bulan akibat jangkitan Pertussis atau batuk kokol direkodkan di Kelantan. Jangkitan pertussis merupakan jangkitan sistem pernafasan oleh toksin yang dihasilkan bakteria Bordetella pertussis. Ia ditularkan melalui udara (dari batuk dan bersin) atau kontak langsung cecair nasal (hingus), air liur atau

Bayi 2 bulan meninggal dunia dijangkiti batuk kokol. Ketahui tanda-tanda dan golongan berisiko untuk penyakit batuk kokol ini Read More »

Nak Pilih 2D, 3D Atau 4D/5D untuk Scan Baby ? Kelirunya !

Ibu teruja untuk scan baby…   Perkara yang paling mengujakan ibu mengandung adalah saat untuk melakukan scan bayi. Tetapi adakah prosedur imbasan ultrabunyi selamat untuk dilakukan? Kemajuan teknologi untuk scan baby anda… Selaras dengan kemajuan teknologi, proses scan bayi juga ditingkatkan daripada 2D kepada 4D/5D. Pun begitu, terdapat sebilangan individu beranggapan bahawa scan 4D/5D mesti

Nak Pilih 2D, 3D Atau 4D/5D untuk Scan Baby ? Kelirunya ! Read More »

MENINGITIS : Jangkitan Selaput Otak dan apa gejala-gejalanya?

MENINGITIS Siapa yang tinggi risiko?   Jangkitan selaput meninges (Meningitis) berlaku biasanya kerana jangkitan kuman pada bahagian lain merebak ke bahagian otak. Risiko kepada : kanak-kanak berumur kurang 5tahun Pesakit kanser Warga emas Pesakit yang mengalami masalah sistem imuniti rendah seperti : Pesakit Diabetes, buag pinggang atau hipoparatirodisme Pesakit menjalani prosedur pembuangan limpa. Mengunjungi tempat

MENINGITIS : Jangkitan Selaput Otak dan apa gejala-gejalanya? Read More »

INFLUENZA boleh menyebakan RADANG OTAK !   Kanak-kanak amat terdedah kepada pelbagai ancaman yang boleh menjejaskan kesihatan dan kesejahteraan mereka. Influenza adalah salah satu daripada ancaman tersebut. Penyakit ini menyebabkan antara 290,000 dan 650,000 kematian berkaitan masalah pernafasan setiap tahun di seluruh dunia, dan kebanyakannya melibatkan kanak-kanak yang masih kecil. 🤧 Jangkitan Influenza disebabkan virus

INFLUENZA : Siapa yang paling berisiko mendapat penyakit influenza ini dan bagaimana pula cara untuk mencegah dari mendapat influenza? Read More »

Program Tazkirah dan Iftar Perdana Klinik As-Salam bukan sahaja mengeratkan silaturrahim dengan kakitangan Klinik As-Salam , malah meraikan semua yang berpuasa. PROGRAM TAZKIRAH DAN IFTAR PERDANA KLINIK AS-SALAM 2024 Tarikh: 22 Mac 2024/ 11 Ramadhan 1445H Hari: Jumaat Objektif:  Mengimarahkan bulan Ramadan dikalangan kakitangan Klinik As-Salam (Medic Crew Tim) dan kesemua anak syarikat Salam Alliance. Menyuburkan

IHYA RAMADAN : Program Tazkirah dan Iftar Perdana di Ibu Pejabat Klinik As-Salam Read More »

IHYA RAMADAN : Program Bubur Lambuk dari Tim Medic Crew Klinik As-Salam

Program Bubur Lambuk Perdana Klinik As-Salam mengeratkan silaturrahim dengan penduduk setempat PROGRAM BUBUR LAMBUK PERDANA 2024 Tarikh: 21 Mac 2024/ 10 Ramadhan 1445H Hari: Khamis Objektif: Mengimarahkan bulan Ramadhan dikalangan kakitangan Klinik As-Salam (Medic Crew Tim), Amal Valley Organization dan Surau Al-IttifaqiahMenyuburkan nilai berkongsi/bersedeqah Memberi pengalaman dan kemahiran kepada kakitangan Tim Medic Crew untuk mengendalikan

IHYA RAMADAN : Program Bubur Lambuk dari Tim Medic Crew Klinik As-Salam Read More »

AMBIL PEDULI PENYAKIT BERKAITAN CUACA PANAS

CUACA PANAS SEPANJANG BULAN RAMADAN INI? Pada Bulan Ramadan ini, terdapat beberapa kawasan di Malaysia yang mengalami cuaca panas. Keadaan cuaca panas memberi kesan terhadap kesihatan seseorang seperti meningkatkan risiko strok haba jika seseorang terdedah dengan keadaan ini secara berterusan. Orang ramai disarankan untuk mengikuti tip kekal sihat pada musim panas di bulan ramadan seperti

AMBIL PEDULI PENYAKIT BERKAITAN CUACA PANAS Read More »

Merancang untuk melancong ke Malaysia atau meninggalkan negara ini? ? Sebelum ingin melancong ke luar negara, pastikan anda telah mempersiapkan diri anda dengan beberapa perkara penting, termasuklah suntikan vaksin. Ini bagi memastikan diri anda sukar untuk dijangkiti penyakit berjangkit ketika bercuti kerana kemungkinan anda untuk terdedah kepada pelbagai jenis virus adalah tinggi. Ini penyakit-penyakit yang

Ingin keluar negara? Ingin menjalankan ibadah Umrah atau Haji? Ingin mengembara sekeliling dunia? INI PENYAKIT-PENYAKIT JIKA ANDA KELUAR NEGARA ! Read More »

Imbasan Ultrasound Bayi 4D/5D : Apa kelebihannya?

Kenapa ramai ibu bapa yang mengambil langkah untuk melalukan imbasan Ultrasound Scan 3D/4D/5D ? Prosedur scan atau ultrabunyi (ultrasound) merupakan ujian diagnostik tanpa rasa sakit yang dilakukan kebanyakan wanita semasa tempoh kehamilan. Gelombang bunyi berfrekuensi tinggi akan bergerak ke dalam rahim dan kembali daripada janin sebagai getaran. Ada 3 kebaikkan atau kelebihan 4D/5D Ultrasound Scan bayi

Imbasan Ultrasound Bayi 4D/5D : Apa kelebihannya? Read More »