Klinik As-Salam

Search
Close this search box.

Sembelit: Tanda Bayi Anda Berkemungkinan Menghadapi Sembelit! 😱

Sembelit adalah masalah biasa yang memberi kesan kepada bayi, dan ia boleh menjadi punca ketidakselesaan dan kesusahan bagi bayi dan ibu bapa mereka. Walaupun beberapa tahap sembelit adalah perkara biasa bagi bayi, terutamanya mereka yang diberi susu formula, adalah penting untuk mengetahui tanda-tanda sembelit supaya anda boleh mengambil langkah untuk membantu bayi anda berasa lebih selesa.
.
Apa itu sembelit? πŸ€”
.
Sembelit adalah keadaan di mana seseorang mengalami kesukaran membuang air besar. Bagi bayi, sembelit ditakrifkan sebagai najis yang keras, kering. Walaupun adalah perkara biasa bagi bayi yang disusui untuk membuang air besar selepas setiap penyusuan, bayi yang diberi susu formula mungkin kurang kerap membuang air besar.
.
Tanda-tanda sembelit pada bayi
.
πŸ‘‰πŸ» Najis keras dan kering: Ini adalah tanda sembelit yang paling jelas pada bayi. Jika najis bayi anda keras, kering, atau keluar dalam jumlah kecil, mereka mungkin mengalami sembelit.
.
πŸ‘‰πŸ» Kerap buang air besar: Jika bayi anda kurang buang air besar daripada biasa, mereka mungkin mengalami sembelit. Sebagai contoh, jika bayi anda biasanya membuang air besar setiap hari tetapi tidak pernah membuang air besar dalam dua hari, mereka mungkin mengalami sembelit.
.
πŸ‘‰πŸ» Ketegangan atau ketidakselesaan semasa membuang air besar: Jika bayi anda sembelit, mereka mungkin meneran, menangis, atau kelihatan tidak selesa apabila membuang air besar.
.
πŸ‘‰πŸ» Hilang selera makan atau penyusuan berkurangan: Jika bayi anda sembelit, mereka mungkin kehilangan selera makan atau menyusu kurang kerap daripada biasa.
.
Kesimpulannya, sembelit adalah masalah biasa yang dialami oleh bayi, tetapi ia boleh diuruskan dengan penjagaan yang betul. Jika anda bimbang tentang sembelit bayi anda, jangan teragak-agak untuk mendapatkan rawatan perubatan.
.
Anda boleh ke Klinik As-Salam untuk sebarang pemeriksaan ke atas bayi anda.
.
Sebarang booking di Klinik As-Salam:
https://book.kliniksalam.com/customer
.
Maklumat lanjut boleh ke laman web rasmi:
https://kliniksalam.com/
.

#klinikassalam #ertihiduppadamemberi #pediatrik

Scroll to Top