Klinik As-Salam

Search
Close this search box.

PERNAH DENGAR TENTANG VAKSIN INFLUENZA? πŸ’‰

Dr. Azfar sedang memberikan suntikan vaksin influenza

Apa itu vaksin influenza?
βœ… Vaksin influenza, juga dikenali sebagai vaksin flu, adalah vaksin yang membantu melindungi daripada virus influenza.
Vaksin mengandungi jumlah virus influenza yang tidak aktif, yang merangsang sistem imun untuk menghasilkan antibodi melawan virus. Apabila seseorang terdedah kepada virus influenza sebenar, antibodi ini membantu sistem imun untuk memerangi virus dengan lebih berkesan, mengurangkan keparahan penyakit dan risiko komplikasi.
.
βœ… Komposisi vaksin influenza berubah setiap tahun untuk sepadan dengan strain virus yang paling kerap berlaku yang dijangka beredar semasa musim flu. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memantau penyebaran flu secara global dan mengesyorkan strain yang harus dimasukkan dalam vaksin setiap tahun. Vaksin influenza biasanya diberikan melalui suntikan ke otot lengan, tetapi beberapa formulasi boleh diberikan sebagai semburan hidung.
.
Siapa yang perlu ambil vaksin influenza ni? 🀧
Vaksin ini biasanya disyorkan untuk semua yang berumur 6 bulan ke atas, terutama mereka yang berisiko tinggi untuk mengalami komplikasi daripada flu, seperti warga tua, kanak-kanak, wanita hamil, dan orang yang mempunyai masalah kesihatan.
.
Anda nak ambil vaksin influenza? 🀩
Boleh ke semua cawangan Klinik As-Salam yang berdekatan dengan anda.
.
Sebarang pertanyaan boleh hubungi kami ditalian,
https://kliniksalam.com/
.

#klinikassalam #ertihiduppadamemberi #influenza

Scroll to Top