Klinik As-Salam

Search
Close this search box.

Hargai Jantung Anda – Check ECG Jantung!

Ubah gaya hidup anda bagi mencegah penyakit jantung.

Amalkan gaya hidup sihat dengan tidak merokok, makan secara sihat dan seimbang, aktif bersukan atau bersenam dan tidak mengambil alkohol bagi mencegah penyakit jantung.

Bukan itu sahaja, anda disarankan juga untuk membuat health screening/medical Check Up setahun sekali untuk kenalpasti tahap kesihatan anda. Medical Check Up adalah cara terbaik untuk kenalpasti gejala sebelum akhirnya menjadi penyakit yang sukar sembuh.

Apakah itu Jantung ECG?

ECG jantung adalah sebuah prosedur bukan invasif yang digunakan untuk mengukur aktiviti elektrik jantung. Ia biasanya digunakan untuk mengesan masalah jantung seperti sakit dada atau degupan jantung tidak normal, yang boleh menyebabkan perubahan pada aktiviti elektrik jantung dan corak ECG normal. Ia membolehkan masalah jantung dikesan pada peringkat awal dan rawatan boleh disediakan mengikut keperluan.

Kelebihan Permeriksaan Jantung ECG

Memeriksa jantung ECG menawarkan beberapa kelebihan yang membuatnya menjadi prosedur pemeriksaan yang berguna dalam mengesan masalah jantung.

1. Prosedur pantas dan selamat: ECG jantung adalah prosedur yang tidak menyakitkan dan tidak meningkatkan risiko apa-apa penyakit. Ia adalah prosedur pemeriksaan yang mudah dan pantas, yang memerlukan sekurang-kurangnya 12 hingga 15 elektrod diletakkan pada kawasan dada, lengan dan kaki pesakit.

    2. Mencetak aktiviti elektrik jantung: ECG jantung membantu menentukan simptom-simptom bagi penyakit jantung dan risiko yang mungkin menyebabkan jantung membesar. Ia membantu menilaikan rentak dan kadar jantung, dan boleh membantu doktor mengesan masalah jantung seperti denyutan jantung tidak tetap, aliran darah tidak tetap kepada otot jantung, kecacatan jantung semasa lahir, dan penyakit injap jantung.

    3. Membantu menilaikan bahagian jantung yang membesar atau yang bekerja terlalu kuat: ECG jantung boleh membantu doktor mengesan masalah jantung dengan cepat melalui keputusan yang dicetak oleh mesin tersebut.

    4. Menunjukkan keabnormalan bukan jantung: ECG juga boleh menunjukkan keabnormalan yang menunjukkan beberapa keadaan bukan jantung, seperti embolisme paru-paru atau gangguan sistem saraf pusat tertentu.

    5. Ujian rutin bagi atlet elit dan orang yang memasuki Pekerjaan tertentu: ECG juga boleh diambil secara rutin sebagai sebahagian daripada penilaian kecergasan, terutamanya untuk atlet elit, dan boleh menjadi keperluan pemeriksaan perubatan bagi orang yang memasuki Pekerjaan tertentu, seperti memohon lesen juruterbang.

      Dalam kes elektif, pesakit perlu memastikan mereka tidak minum air sejuk dan elak daripada terlalu banyak bersenam sebelum ujian ECG, sebab air sejuk boleh menyebabkan perubahan pada corak elektrik jantung dan boleh menjejaskan ketepatan dapatan ECG. Senaman pula boleh meningkatkan kadar degupan jantung dan perkara ini turut boleh mempengaruhi integriti dapatan ujian.

      Apakah Prosedur Yang Diperlukan Semasa Buat ECG?

      Prosedur ECG melibatkan menggunakan mesin ECG untuk merekod aktiviti jantung pesakit. Mesin ini akan merekod aktiviti jantung dan mencetaknya di atas sehelai kertas. Untuk mesin ECG yang lebih moden, ia dapat merakam dan menyimpan rekod secara langsung ke dalam komputer melalui perisiannya yang tersendiri.

      Prosedur ECG biasanya melibatkan penempatan sekurang-kurangnya 12 hingga 15 elektrod pada kawasan dada, lengan dan kaki pesakit. Elektrod ini akan menghubungkan dengan wayar yang bersambung pada mesin ECG.Pesakit akan diminta untuk baring di atas katil sementara degupan jantung tidak normal atau normal direkodkan.

      Maklumat tersebut akan dicetak pada kertas khas ECG. Tahap ketepatan graf bergantung kepada beberapa faktor, seperti keberkesanan hubungan elektrod dengan kulit pesakit.Pesakit dinasihatkan untuk bernafas secara normal dan tidak bergerak atau bercakap. Setelah ujian tamat, kesemua elektrod akan dicabut. Lazimnya, ia tidak mengambil begitu banyak masa (hanya sekitar 10 minit).ECG juga boleh digunakan untuk mengesan keadaan bukan jantung seperti embolisme paru-paru atau gangguan sistem saraf pusat tertentu.

      Sebelum & Selepas ECG

      Sebelum ujian ECG, pesakit akan diminta untuk mengambil pakaian hospital dan akan bercakap dengan juruteknik perubatan atau doktor. Elektrod akan dipasang pada tubuh pesakit dan dihubungkan dengan mesin ECG. Pesakit akan diminta untuk baring di atas katil sementara degupan jantung diukur.

      Setelah ujian ECG selesai, elektrod akan dikeluarkan. Pesakit akan direkomendasikan untuk bernafas normal dan tidak bergerak atau bercakap selama ujian ECG.Selepas ujian ECG, doktor akan membaca garisan yang dicetak dan mengenalpasti masalah jantung pesakit sedang mengalami. Doktor akan menyimpan rekod ECG untuk dibandingkan dengan rekod ECG yang akan datang. Doktor akan bercakap dengan pesakit berdasarkan rekod ECG dan mungkin akan mengambil tindakan lanjutan, seperti pemeriksaan lanjutan atau pengembangan protokol rawatan.

      Kesimpulannya – Hargai Jantung Anda Dengan Ujian Jantung Dari Kilink As-Salam

      Oh ya, Klinik As-Salam menyediakan perkhidmatan Wellness Package, iaitu Medical Check Up khas untuk anda yang ingin kenalpasti tahap kesihatan anda. Dan kami juga sediakan perkhidmatan ECG Screening untuk ketahui keadaan jantung anda.

      Jom ke Klinik As-Salam dan dapatkan rawatan doktor kami yang berpengalaman.

      Anda boleh buat temujanji di website yang disediakan.

      Website: https://book.kliniksalam.com/customer/

      Careline: 03-9078 3030

      #klinikassalam#assalam#wellnesspackage#medicalcheckup#ECGscreening

      Scroll to Top