Klinik As-Salam

Search
Close this search box.

Komplikasi Berkhatan: Apa Dan Bagaimana? πŸ€”

Berkhatan sememangnya telah menjadi satu kewajiban di dalam Islam bagi anak lelaki. Pelbagai manfaat dari berkhatan seperti terhindar dari pelbagai jenis penyakit, mudah dibersihkan dan sebagaiinya. Tetapi ada juga komplikasi berkhatan di mana ibu bapa perlu tahu dan cakna untuk lebih bersedia jika anak bakal menjalani proses berkhatan.

Komplikasi Berkhatan:

πŸ‘‰πŸ» Pendarahan berlebihan: Dalam beberapa kes, pendarahan boleh menjadi teruk cukup untuk memerlukan transfusi darah atau penjagaan perubatan tambahan.

πŸ‘‰πŸ» Jangkitan saluran kencing atau buah pinggang: Ini boleh berlaku apabila bakteria dari tempat pembedahan bergerak ke atas saluran kencing dan masuk ke dalam pundi kencing atau buah pinggang.

πŸ‘‰πŸ» Parut: Tisu parut boleh terbentuk di tempat pembedahan, berpotensi menyebabkan sakit atau mempengaruhi penampilan zakar.

πŸ‘‰πŸ» Pembuangan kulit yang berlebihan atau tidak rata: Jika terlalu banyak kulit dikeluarkan semasa prosedur, ia boleh menyebabkan ketidakselesaan atau malah masalah dengan fungsi seksual.

Adalah penting untuk diingat bahawa risiko komplikasi berbeza bergantung pada umur individu yang menjalani prosedur. Sunat secara amnya dianggap lebih selamat untuk bayi dan kanak-kanak kecil daripada remaja atau dewasa yang lebih tua. Walau bagaimanapun, walaupun dalam kumpulan umur ini, komplikasi masih boleh berlaku.

Harap dengan sedikit perkongsian dari kami ini, dapat membantu ibu ayah untuk bersedia dengan komplikasi sebelum mengkhatankan anak-anak anda.

Bagi yang masih mahu melakukan khatan, boleh daftarkan slot di
https://kliniksalam.com/bm/perkhidmatan/berkhatan/

Sebarang maklumat yang lebih, boleh ke website kami
https://kliniksalam.com/

#klinikassalam #ertihiduppadamemberi #khatan

Scroll to Top