Klinik As-Salam

Search
Close this search box.

“Ingatkan sesak nafas biasa, rupanya tekanan darah tinggi… 😰”

Ramai di antara kita yang tidak berapa cakna dan peka dengan tekanan darah tinggi. Seringkali kita merasakan bahawa ianya ialah masalah biasa atau normal. Tetapi bila kita sudah mengalami simptom dan membuat pemeriksaan kesihatan, baru kita sedar.
.
Apa itu tekanan darah tinggi?
Dikenali sebagai hipertensi. Ianya sering dirujuk sebagai “pembunuh senyap” kerana ia boleh tidak disedari selama bertahun-tahun, tetapi jika tidak dirawat, ia boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius seperti penyakit jantung, strok, dan kegagalan buah pinggang.
.
Faktor tekanan darah tinggi?
👉🏻Umur: Apabila anda bertambah tua, pembuluh darah anda menjadi lebih kaku dan sempit, yang boleh menyebabkan peningkatan dalam tekanan darah.
.
👉🏻Warisan keluarga: Jika ibu bapa atau ahli keluarga lain yang rapat mempunyai tekanan darah tinggi, anda mungkin lebih cenderung untuk mengembangkan tekanan darah tinggi sendiri.
.
👉🏻Kegemukan: Kelebihan berat badan atau obesiti menambahkan tekanan pada jantung dan pembuluh darah anda, yang boleh meningkatkan risiko tekanan darah tinggi.
.
👉🏻Merokok: Nikotin dan bahan kimia lain dalam produk tembakau boleh merosakkan pembuluh darah anda dan meningkatkan tekanan darah anda.
.
👉🏻Kurang aktiviti fizikal: Senaman berkala membantu menjaga kesihatan jantung dan pembuluh darah anda, dan tidak mendapat aktiviti fizikal yang mencukupi boleh meningkatkan risiko tekanan darah tinggi.
.
👉🏻Tekanan: Tekanan kronik boleh menyebabkan peningkatan tekanan darah.
.
Gejala tekanan darah tinggi:
😷 Sakit kepala
😷 Kesukaran bernafas
😷 Penglihatan kabur
😷 Sakit dada
.
Penting untuk diingat bahawa gejala ini juga boleh disebabkan oleh masalah kesihatan lain, jadi penting untuk berbincang dengan doktor anda jika anda mengalami sebarang gejala tersebut.
.
Anda sudah lama tidak membuat pemeriksaan tekanan darah tinggi?
Kami di Klinik As-Salam sentiasa beroperasi pada setiap hari. Anda boleh terus walk in ke mana-mana cawangan Klinik As-Salam yang berdekatan 🥰
.
Kenapa perlu ke Klinik As-Salam?
🤩 Doktor yang berpengalaman
🤩 Klinik yang selesa dan bersih
🤩 Servis yang pantas
🤩 Mempunyai pelbagai jenis servis dan rawatan
🤩 Beroperasi pada setiap hari
.
Bagi yang mahu melakukan pemeriksaan kesihatan di Klinik As-Salam, anda boleh membuat tempahan di:
https://book.kliniksalam.com/customer
.
Maklumat lanjut mengenai Klinik As-Salam:
https://kliniksalam.com/
.

#ertihiduppadamemberi #klinikassalam #wellness

Scroll to Top