Klinik As-Salam

Search
Close this search box.

3 POSISI TERBAIK SEMASA TIDUR UNTUK IBU HAMIL 🤰🏻

Kehamilan adalah waktu yang penuh kegembiraan dan perubahan. Rehat yang cukup ialah penting untuk kehamilan sama ada untuk ibu mahupun bayi yang berkembang.

Posisi terbaik Semasa Ibu Hamil:
1.Tidur di sisi kiri
Posisi ini meningkatkan aliran darah dan nutrisi ke plasenta dan bayi yang sedang berkembang. Ini juga membantu mengurangi tekanan pada uterus, hati, dan ginjal, yang boleh terkompres oleh berat bayi yang sedang tumbuh.

2.Menaikkan bahagian atas badan
Anda dapat menggunakan bantal untuk menaikkan kepala dan bahu untuk tidur di sisi. Posisi ini juga memberi manfaat jika anda mengalami sesak nafas, kerana dapat membantu membuka saluran udara.

3.Menggunakan bantal
Anda dapat menggunakan bantal untuk menampung perut, punggung, dan kaki. Seperti meletakkan bantal di antara lutut dapat membantu mengurangkan sakit pinggul dan punggung. Anda juga dapat menggunakan bantal tubuh atau bantal kehamilan, yang direka khusus untuk memberikan sokongan dan kese selama kehamilan.

Secara kesimpulannya, mencari posisi tidur yang selesa semasa kehamilan boleh menjadi mencabar, tetapi ia sangat penting untuk kesihatan ibu dan bayi yang sedang berkembang. Tidur pada sisi kiri anda, meninggikan bahagian atas badan, dan menggunakan bantal semuanya dapat membantu anda mendapatkan tidur yang berkualiti.

Untuk sebarang pemeriksaan antenatal atau scan, booking slot anda:
https://book.kliniksalam.com/customer

Sebarang maklumat lanjut mengenai antenatal, boleh ke website kami di:
https://kliniksalam.com/

#ertihiduppadamemberi #klinikassalam #antenatal

Scroll to Top