Alhamdulillah, encik ini sudah mengambil Vaksin meningococcal sebelum beliau berangkat untuk mengerjakan ibadah Umrah. Antara anda, ada yang mendapat panggilan ke Tanah Haram juga?
Kenapa perlu & wajib mengambil Vaksin ini?
Jom kita kenali apa itu Meningococcal dan sebab wajib untuk mengambilnya.

Apa itu meningokokus/ meningococcal?

Penyakit meningokokus adalah jangkitan bakteria serius yang disebabkan oleh Neisseria meningitidis. Ia boleh menyebabkan keradangan membran pelindung yang meliputi otak dan saraf tunjang, serta septikemia, iaitu jangkitan darah. Jangkitan ini boleh menyebabkan penyakit yang teruk, kecacatan, dan kematian, terutamanya pada bayi, kanak-kanak dan remaja.

Vaksin meningokokus adalah cara yang selamat dan berkesan untuk mencegah penyakit meningokokus. Vaksin berfungsi dengan membantu badan membina kekebalan terhadap bakteria yang menyebabkan penyakit tersebut.

3 Sebab Wajib Vaksin Meningococcal

✅ Penyakit meningokokus boleh membawa maut:
Penyakit meningokokus adalah penyakit serius yang boleh membawa maut dalam masa beberapa jam sahaja. Ia mudah disebarkan melalui hubungan rapat dengan orang yang terinfeksi, seperti berkongsi sudu garpu, batuk atau bersin. Gejala penyakit meningokokus termasuk demam, sakit kepala, leher kaku, dan ruam yang boleh berkembang dengan cepat menjadi keracunan darah. Dalam kes yang teruk, penyakit ini boleh menyebabkan sepsis, kegagalan organ, dan kematian.

✅ Vaksin itu selamat dan berkesan:
Vaksin meningokokus telah diuji secara meluas dan telah ditunjukkan selamat dan berkesan. Ia adalah vaksin yang disyorkan untuk remaja dan orang muda, kerana mereka berisiko lebih tinggi untuk terkena penyakit ini. Vaksin juga disyorkan untuk orang dengan beberapa keadaan perubatan, seperti asplenia, yang merupakan ketiadaan limpa, dan mereka yang melancong ke kawasan di mana penyakit ini lebih biasa.

✅ Pemberian vaksin dapat mencegah wabak:
Penyakit meningokokus boleh merebak dengan cepat dalam situasi di mana orang berhubungan rapat satu sama lain, seperti kampus universiti, kawasan tentera, dan kem musim panas. Vaksinasi boleh membantu mencegah wabak penyakit ini dalam pengaturan ini, melindungi bukan sahaja individu yang divaksin tetapi juga mereka yang tidak dapat divaksin kerana alasan perubatan.

Mengambil vaksin meningokokus adalah penting kerana ia boleh mencegah penyebaran penyakit meningokokus, melindungi individu daripada penyakit yang teruk dan mencegah wabak di masyarakat. Ia disyorkan oleh profesional kesihatan dan organisasi kesihatan awam di seluruh dunia.

Bagi yang bakal mengerjakan ibadah Umrah atau Haji, anda diwajibkan untuk mengambil vaksin meningokokus atau Meningococcal sebelum ke Tanah Suci.

Anda boleh terus walk-in ke semua cawangan Klinik As-Salam untuk mengambil vaksin wajib anda!

Sebarang maklumat lanjut, boleh ke laman web rasmi kami di